Jaki kosmetyk może być określony mianem „wegańskiego”?

Podstawowym prawem jakie posiada każdy konsument jest prawo do uczciwej informacji. Jest ono realizowane poprzez dostarczanie konsumentowi komunikacji produktu kosmetycznego, zbudowanej w sposób odpowiedzialny i zgodny z obowiązującym prawem. Branża kosmetyczna jest jedną z najbardziej wymagających, jeżeli chodzi o etykietowanie produktów. Opakowania pełnią funkcję nie tylko informacyjną, lecz także estetyczną. To właśnie one przyciągają wzrok konsumenta i zachęcają go do wyboru oraz zakupu danego produktu.

Najważniejszą jednak kwestią, nie tylko pod względem prawnym ale również pod względem komunikacji z konsumentem, są zawarte na etykiecie informacje dotyczące produktu. Informacje, jakie producent zobowiązany jest umieścić na etykiecie są dokładnie opisane w rozporządzeniu nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych. Osoba wprowadzająca produkt na rynek zobowiązana jest zawrzeć podstawowe informacje, między innymi takie jak adres, pojemność nominalną, termin trwałości czy dodatkowe ostrzeżenia zalecane podczas stosowania kosmetyku. Producenci, poza informacjami, które narzuca im prawo, mają możliwość umieszczenia na etykiecie produktu wszelkich informacji marketingowych, pod warunkiem, że nie wprowadzą one konsumenta w błąd. To właśnie komunikacja z klientem oraz pierwsze wrażenie są tutaj kluczowe. Zarówno reklama jak i komunikacja marketingowa w przypadku produktów kosmetycznych, powinna służyć konsumentom jako pomoc przy wyborze odpowiedniego dla nich produktu, dostosowanego do ich potrzeb osobistych oraz stylu życia, a w rezultacie na poprawę jego jakości. Z tego względu producent musi brać pod uwagę stały rozwój danego rynku, różnorodność konsumentów, postęp naukowy oraz zmiany w panujących trendach. Wzmiankę odnośnie stosowanych oświadczeń mamy przytoczoną w Artykule 20 rozporządzenia 1223/2009, która wskazuje, że  na etykiecie podczas udostępniania na rynku i reklamowania produktów kosmetycznych treść oznakowania, nazwy, znaki towarowe, obrazy lub inne znaki nie są używane tak, aby przypisywać tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają.

Strategia Komisji Europejskiej w zakresie oświadczeń stosowanych dla produktów kosmetycznych, czyli deklaracji marketingowych to jeden z kluczowych elementów rozporządzenia kosmetycznego 1223/2009/WE. Dodatkowo Komisja w rozporządzeniu 655/2013 wskazuje 6 kryteriów, z którymi muszą być zgodne wszystkie deklaracje marketingowe stosowane dla produktów kosmetycznych wprowadzanych do obrotu w UE.

Należy mieć na uwadze, że komunikacja produktu kosmetycznego podlega pod tzw. system współregulacji na który składają się przepisy prawa, samoregulacje i dobre praktyki. Wszystkie te elementy tworzą system zapewniający wysoki poziom ochrony konsumenta przed oświadczeniami wprowadzającymi w błąd. Jednocześnie system ten chroni przedsiębiorców przed nieuczciwymi praktykami rynkowymi oraz nieuczciwą konkurencją. Nieocenionym wsparciem w zakresie prawidłowego znakowania oświadczeniami są przewodniki techniczne przygotowane przez organizację Cosmetics Europe The Personal Care Association. Jeden z nich dotyczy oświadczeń o produktach kosmetycznych, a drugi dobrych praktyk reklamy produktów kosmetycznych. Dokument odnoszący się do claimów marketingowych jest zbiorem wytycznych, które zostały przedstawione w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 655/2013 określające wspólne kryteria dotyczące potwierdzania oświadczeń stosowanych w odniesieniu do produktów kosmetycznych.

Należy pamiętać, że twierdzenia związane z wyborami stylu życia, wartościami osobistymi czy wierzeniami są dopuszczalne pod warunkiem spełnienia wszystkich stawianych kryteriów. Taki sposób prezentacji produktu ma na celu dokonanie świadomego wyboru kosumenta, ale nie powinien on sugerować żadnych dodatkowych korzyści niż wynika ze stanu faktycznego. Nie ma konkretnych wymogów co do oświadczeń tego typu. W tym przypadku bazuje się na przyjętych normach lub np. analizie składników. Przykładem może być produkt zawierający w swoim składzie proteiny mleczne, mleczko pszczele czy miód. Są to typowe składniki pochodzenia odzwierzęcego, z tego względu zastosowanie claimu marketingowego „produkt wegański” w takim przypadku nie jest prawidłowy.

 

PO WIĘCEJ INFORMACJI        
+48 24 235 71 81        
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.        
Linkedin/Intertek Poland