2 lipca 2021r. ukazało się nowe ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) 2021/1098 zmieniające załączniki II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości
24-epibrasinolidu, wyciągu z bulw Allium cepa L., cyflumetofenu, fludioksonilu, fluroksypyru, 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu i p-nitrofenolanu sodu.
w określonych produktach lub na ich powierzchni.
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) fludioksonilu, fluroksypyru, 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu i p-nitrofenolanu sodu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005. NDP cyflumetofenu określono w części A załącznika III do tego rozporządzenia. W przypadku 24-epibrasinolidu wyciągu z bulw Allium cepa L. w rozporządzeniu (WE) nr 396/2005 nie określono NDP ani nie włączono tych substancji do załącznika IV do tego rozporządzenia, wobec czego stosuje się do nich wartość wzorcową wynoszącą 0,01 mg/kg, określoną w art. 18 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia.
(2) W ramach procedury udzielania zezwoleń na stosowanie środków ochrony roślin zawierających substancję czynną cyflumetofen na powierzchni owoców cytrusowych, moreli, brzoskwiń, pomidorów, oberżyn/bakłażanów, ogórków i chmielu złożono wniosek zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 w sprawie zmiany obecnych NDP.
(3) W przypadku fludioksonilu wniosek taki złożono w odniesieniu do bzu czarnego. W przypadku fluroksypyru wniosek taki złożono w odniesieniu do szczypiorku, liści selera, pietruszki – naci, tymianku, bazylii i kwiatów jadalnych. W przypadku 5-nitrogwajakolanu sodu, o-nitrofenolanu sodu i p-nitrofenolanu sodu wniosek taki złożono w odniesieniu do oliwek stołowych i oliwek do produkcji oliwy.
(4) Zgodnie z art. 8 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wnioski te zostały poddane ocenie przez zainteresowane państwa członkowskie, a sprawozdania z oceny przekazano Komisji.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności („Urząd”) dokonał oceny wniosków i sprawozdań z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał uzasadnione opinie dotyczące proponowanych NDP. Urząd przekazał te opinie wnioskodawcom, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W odniesieniu do wszystkich wniosków Urząd stwierdził, że spełniono wszystkie wymogi dotyczące danych oraz że
zmiany NDP, o które wystąpili wnioskodawcy, są dopuszczalne z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów w Europie. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowych substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotowe substancje w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących je zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużej konsumpcji odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) W kontekście zatwierdzania substancji czynnej 24-epibrasinolid do dokumentacji skróconej włączono wniosek w sprawie NDP zgodnie z art. 8 ust. 1 lit. g) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 (3). Zainteresowane państwo członkowskie dokonało oceny tego wniosku zgodnie z art. 11 ust. 2 wspomnianego rozporządzenia. Urząd dokonał oceny wniosku i przedstawił wnioski z wzajemnej weryfikacji oceny ryzyka stwarzanego przez pestycydy, dotyczącej substancji czynnej, w których zalecił włączenie 24-epibrasinolidu do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 (4).
(8) Wyciąg z bulw Allium cepa L. został zatwierdzony jako substancja podstawowa rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/81 (5). Nie oczekuje się, aby warunki stosowania tej substancji prowadziły do obecności w towarach spożywczych lub paszowych pozostałości, które mogłyby stwarzać ryzyko dla konsumentów. Należy zatem włączyć wyciąg z bulw Allium cepa L. do załącznika IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(9) Na podstawie uzasadnionych opinii i wniosków Urzędu oraz po uwzględnieniu czynników istotnych dla rozpatrywanej kwestii stwierdzono, że odnośne zmiany NDP spełniają wymogi art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
Trochę wiedzy ogólnej
24-epibrasinolid |
|
wyciąg z bulw Allium cepa L. |
https://www.gov.pl/web/rolnictwo/wyciag-z-bulw-allium-cepa-l-bulwy-cebuli |
Cyflumetofen |
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/Cyflumetofen#section=Agrochemical-Category |
Fludioksonil |
|
Fluroxypyr |
|
5-nitrogwajakolan sodu, o-nitrofenolan sodu, p-nitrofenolan sodu |
Zachęcamy do śledzenia zmian na: EUR-LEX Baza aktów prawnych Unii Europejskiej
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32021R1098&qid=1627619301714&from=PL
Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej
Literatura:
https://www.upl-ltd.com/pl/produkty/asahi-sl
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX%3A32021R1098&qid=1627619301714
https://pubchem.ncbi.nlm.nih.gov/compound/
https://pl.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Strona_g%C5%82%C3%B3wna
Zapraszamy do kontaktu z naszą obsługą klienta w celu uzyskania promocyjnej oferty!
Telefon: +48 24 235 71 81
E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.